Wie ben ik als kink educator

wie ben ik als kink educator
foto: tharwa said photography

Uit mijn "normale" kink leefwereld

Met de “ervaringswerker”-opleiding begeef ik me buiten mijn normale leefwereld. Afgelopen jaren heb ik me bewust omringt met mensen die een like-minded kijk hebben op begrippen die ik belangrijk vind. Deze begrippen zijn: machtsverhoudingen, informed consent, grenzen aangeven en respecteren, “nee”-krijgen, afspraken maken en veiligheid.

Met de opleiding begeef ik me buiten die safe space. Ik werd geconfronteerd met omgeving die anders kijkt en handelt naar die begrippen. De intense lesdagen heeft me veel doen nadenken over mezelf, mijn waardes en mijn grenzen. 

En ook over wat voor soort educator in kink en bdsm ik wil zijn.

  • Wat zijn mijn kernprincipes?
  • Hoe wil ik informatie en kennis overbrengen?
  • Wat is mijn intentie?

Shop de educator die bij je past

Om die vraag te beantwoorden zet ik een stap terug en kijk ik naar mezelf. “Wat heb ik nodig als student om iets te leren.”

Ik ben veel soorten soorten teacher/educators/leraren/ leesgevers/ experts,…tegengekomen. Is het nu dansen, yoga, therapie, creatieve bezigheid, professioneel opleiding, persoonlijk groei coaching, hondenschool,… op welke valk in mijn leven duikt er wel iemand op waar ik iets van kan leren.

Als hoogbegaafde is mijn grootste valkuil dat ik snel afhaakt als iets niet meteen gaat of snel genoeg gaat volgens mijn verwachting. Bij sommige educators gebeurd dat snel, vaak na de eerste 2 lessen haak ik af. Bij andere educators blijf ik terug gaan, zelfs als ik minuscule tot geen voortgang maak.

Recent voorbeeld van pole dance gaf me inzicht waarom ene educator wel werkt voor mij en andere niet.

In 2022 zei ik na een proefles bij een gerenomeerd pole danceschool; “nooit meer van mijn leven ga ik pole dance doen. Ik ben er niet voor gemaakt. Ik heb de kracht niet. Dat is niks voor mij.

In 2024, kwamen teachers op mijn pad die mijn nieuwsgierig maakte om de pole terug een kans te geven. Ik maak heel traag voortgang. Elke les gaat gepaard met blauwe plekken en onmenselijk spierpijn de dagen daarna. Ik ben zelfs een stukje huid kwijt geraakt. En toch blijf ik teruggaan.

Als ik die ervaring als template gebruik en doortrek naar mijn andere leer-ervaringen, dan kom ik op het volgende uit.

Dit leerde ik van mijn teachers en…

...geef ik door

Ik ben de kink educator die:

mijn intenties als kink educator

We starten met je met wat je al kan en waar je al goed in bent. Daar bouwen we verder op.

Voor wat er nog ontbreekt en mist, gaan we samen op zoek naar opties en mogelijkheden die werken voor jou. Want wat werkt voor mij werkt niet persé voor jou, op dit moment.

Ik hou de space voor je zodat je kan exploreren, spelen en vooral fouten maken. Als mens maken we allemaal fouten. Door juiste “voedingsbodem” voor fouten te voorzien, kunnen we groeien als persoon.

Je kan bij me terecht met al je vragen. Ja, ook de meest gekke, genante, domme vragen. Ik ben er voor je.

Daarom wil ik je niet vastbinden aan frameworks, modellen en “zo moet het anders is het niet kink/bdsm/bondage/spanking/…”-talks. Theorie is nodig, maar ik wil je vooral uitnodigen om je creativiteit en nieuwsgierigheid los te laten.

Authenticiteit staat hoog in mijn vaandel. Ik zal je enkel verkopen waar ik zelf al doe of naleef.

Last but least: ik wil je inspireren om je eigen manier van kink te vinden en niet imponeren met hoe goed ik het allemaal kan. Het draait om JOU en niet om mij.

En nu...

Met die nieuwe inzichten, zal ik ook alle workshops en deepdives herzien en aanpassen waar nodig is. 

Zo ken jij mij iets beter als educator en als mens.

XoXo Yingjia